عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ

عشق و هنر معجونی است که اگر در دستان هنرمندی جاری شود اثری می سازد

اصیل و ماندگار که هر چه هم گرد و غبارتاریخ بر آن بنشیند باز هم زیبای هایش

چشم نواز است و دلربا…

هنر وقتی با تفکر آدمی در هم می آمیزد جلوه هایی دیدنی خلق می کند . انسان

هنرمندانه همه ی حواسش را برای ساختن آنچه در ذهنش است خرج می کند تا

حاصل تفکراتش رابیافریند.گاه سالهاطول میکشد تا همه ی آنچه که می خواهد

را بسازد. گاه آنچه که تنها برای لحظه ای از دیدن آن لذت می بریم و سر شار از

ذوق  می شویم  حاصل دستان چندین هنرمند  است که با تمام وجود و روزها و

شب ها به جاری کردن هنرشان مشغول بوده اند. 

معماری ایرانی یکی ازجلوه گاه های هنر است که درگوشه گوشه ی ایران دربناها

 دلبری می کند. بناهایی که از ساعت ها دیدنشان سیر نمی شوی و همه ی حواس

آدمی را در خود غرق می کنند . قصد گشت و گذار در میان عناصر این  هنر اصیل

را داریم …

اگراین عناصررابشناسیدلذت مطالعه وآشنایی بابناهای تاریخی برایتان ملموس تر

و لذت بخش تر خواهد شد.

 

با پیمان حاضر در ادامه مطلب همراه باشید …

 

عناصر معماری ایران

هر چه قدر هم که ساختمان های کوتاه و بلند امروزی در شهرها قد علم کنند باز هم

ذره ای ازچشم نوازی معماری دربناهای قدیمی ترکم نمی کنند.معماری اصیل ایرانی

هنوز هم تماشایی است. معماری در ایران اصالتی غیر قابل انکار دارد  و این اصالت

را مدیون عناصری است که شناسنامه ی این هنر را تشکیل می دهند .ما این عناصر

را به شما معرفی می کنیم :

ساعت سردر

ساختمان های مهم شهری در زمان صفویه به ساعت های زنگ داری مزین شدند که با

نواختن زنگ زمان را اعلام می کردند. در دوران قاجاریه و پهلوی به کارگیری ساعت

سردر در ساختمان ها رواج بیشتری پیدا کرد.

مسجد جامع کرمان،مدرسه ومسجدمشیر السلطنه،مدرسه ی سپه سالار تهران وبارگاه

مقدس شاهچراغ دارای ساعت سردر هستند.

 

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
مسجد و مدرسه سپه سالار تهران

کوبه زنانه و مردانه

درزمان های قدیم که اززنگ خبری نبود، درب های ورودی خانه های قدیمی دارای دو لنگه

بود و بر روی هر لنگه  یه کوبه قرار داشت . شخصی که قصد ورود به خانه را داشت با به

صدا درآوردن کوبه ی مخصوص خود جنسیت خو رااعلام می کرد. کوبه های حلقه ای که

صدای زیری داشتندمخصوص زنان وکوبه های چکشی باصدای بم مخصوص مردان بودند. 

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ


آستانه

درپایین  چهارچوب درب های ورودی خانه بر آمدگی کوچکی وجود دارد که  نقش مرز بین

فضای  بیرونی و درونی را مشخص می کند. به هنگام بارش باران همین آستانه سدی برای

ورود   آب  به خانه بوده است .  در دوره های  مختلف تاریخی آستانه ی در دارای اهمیت و

ارزش خاصی شده است.به عنوان مثال دردوره ای ازتاریخ کسی حق نداشت برروی آستانه ی

در پا بگذارد .  حتی در دوران صفویه  بوسیدن آستانه  عالی قاپو  امری کاملا معمول بود و

تنبیهات خاصی برای فر خاطی در نظر گرفته می شد.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه تاریخی عباسیان

 سر در ورودی

معماران ایرانی با یک هلال تزئینی جلوه ی خاصی به ورودی خانه می دادند. سر در ورودی

علاوه بر نقش تزئینی معمولا به عنوان مانعی برای ریزش برف در زمستان و تابش مستقیم

آفتاب در تابستان بوده اند. سر در ورودی به کاشی هایی با عبارات مذهبی مزین بوده است

تا افراد به هنگام ورود و خروج از زیر آیات قرآنی یا روایات و عبارات دینی عبور کنند.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ

پیش طاق

پیش  طاق  یکی از عناصر شکوه  بخش  بناهای ایرانی می باشد که  کاروانسراها ،  مساجد،

مدرسه ها  و آرامگاه ها  را  مزین کرده است .  پیش طاق  به  در بزرگ ورودی با ارتفاع زیاد

می گویند. این عنصر هم بر اهمیت ساختمان می افزاید و هم باعث مشخص شدن موقعیت

آن نسبت به سایر بناها می شود. 

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ


جلوخان 

بعضی بناهای مهم و بزرگ ایرانی فضایی وسیع را در جلوی پیش طاق دارند که حکم پیشگاه

خانه، میدان گاه جلوی خانه، محوطه ی باز روبه روی در خانه ومسجد و کاروانسرا و زیارتگاه

را دارد.جلوخان ازدوره ی صفویه به معماری ایرانی راه یافت ودردوره ی قاجار به اوج خودش

رسید.خانه های اعیانی قاجاری بدون  وجود جلوگاه مورد قبول واقع نمی شدند و وجود وقف

نامه ها ، کتیبه ها  و  فرمان ها  در جلوخان امری متداول بود. مسجد امام تهران و کاروانسرای

مهیار اصفهان نمونه ی بارزی از عنصر جلوخان در معماری ایرانی هستند.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
کاروانسرای شاه عباسی کرج

 

درگاه

فضای کوچکی درورودی خانه های ایرانی وجود داردکه در  ورودی رادر بر گرفته است. دوطرف

درگاه به دیوار محدود می شودوچهارچوب در، در آن قرار می گیرد. درگاه دارای یک طاق قوسی

شکل یا افقی است که به آن نعل درگاه می گویند.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ

دهلیز

فاصله ی میان در و خانه که معمولا به شکل راهرو می باشد را دهلیز می گویند. دهلیز ها بسته به

وسعت خانه ها دارای اندازه های متفاوتی هستندومعمولا تزئینات چشم نوازی درآنها دیده میشود .

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ


 

هشتی

هشتی  یاکریاس  فضایی  سرپوشیده است که درمیان کوچه و حیاط خانه ساخته می شود در

برخی خانه ها بلافاصله بعد از درگاه وارد  هشتی  می شویم ودر برخی دیگر راهرو  یا دهلیزی

را برای رسیدن به آن پشت سرمی گذاریم. درخانه های مجلل تر،هشتی ورودی خدمه، اعضای

خانه ومهمانها راازهم جدا می کرد.در بعضی خانه ها  هشتی فضای مشترکی بین چند همسایه

بود و از آن برای گفتگو در زمان فراغت استفاده می کردند.

این فضا را به صورت چهارضلعی مربع یا مستطیل یا هشت ضلعی می ساختند. هر گاه فردی به

خانه می آمد و اجازه ی ورود به فضاهای درونی خانه را نداشت در این محل منتظر صاحبخانه

می ماند تا هم آرامش افراد داخل خانه حفظ شود و هم غریبه ها و رهگذران گفتگوهای مهمان

و میزبان را نشنوند. 

درهشتی سکوهایی برای نشستن تعبیه میکردندتاافراد از ایستادن درفضای هشتی خسته نشوند.

برای صاحبان مشاغل که نمی توانستند درخانه ازمشتریان خود پذیرایی کنند،هشتی فضای بسیار

مناسبی به حساب می آمد. 

هشتی با تزئینات زیادی آراسته می شد و معمولا سوراخی در سقف برای تامین نور در روز داشت.

شب ها هم فانوس یا چراغ موشی فضای  آن را روشن می کرد.

 

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه عباسیان کاشان

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ


حیاط

درمرکز خانه های قدیمی حیاطی چهار گوش وجود داشت که ابعادوشکل آن راباتوجه به شرایط

مختلف محلی نظیر آب و هوا و عوامل فرهنگی تعیین می کردند. وجود ایوان ها در اطراف و یک

حوض و چند باغچه در حیاط  اکثر بناها به چشم می خورد. حیاط محلی برای برگزاری مراسم نیز

به حساب می آمد  و میزبانی  مهمانان عروسی ،  عزا و تجمع اقوام در حیاط صورت می گرفت.در

برخی بناهای مجلل چندین حیاط برای استفاده های مختلف وجود داشت .

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه نیلفروشان اصفهان

گودال باغچه یا باغچال

در  میان  حیاط  اصلی  یا  مرکزی  باغچه ای  پایین تر از سطح حیاط و یک طبقه در داخل زمین

می ساختند  با این کار مصالح مورد نیاز ساخت وساز از خاک برداشت شده تامین و دسترسی به

آب قنات راحت تر می شد. در بناهای قدیمی که در اقلیم های خشک و کویری واقع شده اند وجود

گودال باغچه کاملا مشهود است.خانه های تاریخی درکاشان ونائین همگی گودال باغچه را درخود

جای داده اند. 

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه طباطبایی ها کاشان

 

ایوان

در بخش بیرونی بناهای ایرانی قسمتی  وجود دارد که معمولا در مکانی بلند تر از محوطه ی اطراف

قرار دارد. استفاده از این عنصر به زمان اشکانیان باز می گردد و در طول تاریخ شکل های مختلفی

به خود گرفته و نقش نشیمن گاه افراد خانه را داشته است. ایوان ها از سه طرف توسط ساختمان

محدود می شوند و از طرفی دیگر به سوی حیاط باز هستند.

شکوه  معماری  بنا  در ایوان آنها قابل لمس است  و به کار بردن انواع تزئینات جلوه ای تازه به

آنها می بخشد . این  قسمت بناهای  ایرانی علاوه بر اینکه فضای باز  برای ساکنان خانه فراهم

می آورند ، از تابش آفتاب و ورود قطرات آب به هنگام بارش نیز جلوگیری می کنند . ایوان به

نام بهار خواب و مهتابی هم شناخته می شود و در شرق ایران رواج بسیاری دارد . 

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه منوچهری کاشان

 

رواق

اگر ایوان دارای ستون هایی کم عرض باشد رواق نامیده می شود. رواق در مساجد و اماکن

مذهبی جایگاه  خاصی دارد و متصل  کننده ی  ورودی  مسجد به شبستان آن است.رواق هم

مانند ایوان ازسهطرف مسدود است و افراد را از تابش آفتاب و بارش باران حفظ می کند.

مسجد جامع یزد ،  مدرسه ی  سپهسالار  و  مدرسه ی  معیر  الممالک  تهران از   نمونه های به

کارگیری رواقدر معماری هستند.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
آیینه خانه مفخم بجنورد

 

ارسی

شاید همه با شنیدن اسم ارسی به یاد شیشه های رنگی خانه های قدیمی بیفتند اما حقیقت این

استکه ارسی می تواندشیشه ی رنگی نداشته باشد . ارسی درواقع به پنجره های چوبی مشبکی

گفته می شود که معمولا به جای گشتن بر روی پاشنه ی گرد برای باز شدن بالا می رود. ارسی در

جای جایخانه های قدیمی جای دارد و جلوه های زیبایی را ایجاد کرده است. شیشه های رنگی بر

زیبایی ارسیمی افزایند اما ضروری نیستند.  

در گذشته ا حتمال  می رفت که این عنصر از معماری  روسی  به ایران راه پیدا  کرده باشد اما با

بررسی ها مشخص شد پیش از آنکه معماری معنای خاصی در روسیه  پیدا کند جلوه ی ارسی در

ایران وجود داشتهاست.

جالب است بدانید که در برخی خانه های قدیمی اتاقی به نام اتاق ارسی نیز وجود دارد.


عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه طباطبایی ها کاشان

 

اتاق ها

در خانه های قدیمی انواع مختلفی از اتاق ها وجود دارد که به اختصار به هر یک اشاره می کنیم:

1- پنج دری

در خانه های قدیمی نقش اتاق نشیمن در معماری  امروزی  را داشته ودرواقع فضای اصلی خانه و

شاه نشینبوده است . دلیل خواندن  این فضا به این نام وجود پنج پنجره ی به هم پیوسته درآن 

می باشد که معمولا رو به ایوان باز می شده اند.از این اتاق برای پذیرایی مهمان استفاده می شده

است.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه منوچهری کاشان

2- سه دری

گاهی اتاق دارای سه پنجره بوده که در این صورت سه دری خوانده می شده است. اتاق سه دری

معمولا برای اتاق خواب و اسکان اهالی خانه در نظر گرفته می شد. در کنار هر سه دری راهرویی

برای ارتباط با یار فضاهای خانه وجود داشته است.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه لاری ها یزد

گوشواره

هر گاه  می خواستند  فضاهای  مربع  و  چهار گوش  را به 8 ضلعی  تبدیل  گنبدی  بر روی آن اجرا

کنندازسازه ای به نام گوشواره استفاده می کردند.گوشواره درواقع همان پیش آمدگی کنج داخلی

بنا است کهبه کمک آن می توان فضا را به ۸، ۱۶، ۳۲ ضلعی و در نهایت به دایره تبدیل کرد. 

اتاق های گوشواره

به دلیل استفاده ی مفید ازفضای  خانه  در  معماری  ایرانی اتاق هایی  را در دو طرف شاه نشین

تعبیه می کردند تا در  زمانی که تعدان مهمان ها بیش از ظرفیت اتاق بوده است ، مورد استفاده

قرار گیرد. با بازشدن درب های  این اتاق   فضای مهمان ها بیشتر می شد .  گاهی در این اتاق ها

نوازند گانی  مشغول  بهنواختن ساز می شدند.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه طباطبایی ها کاشان

تالار

تالار محلی  برای  نمایش  اوج هنر معماری در بناهای ایرانی است. بیشترین تزئینات در این فضا

استفاده می شد تا تفاوت آن با سایر اتاق ها مشخص شود. تالارها دارای اهمیت بیشتری نسبت

به پنج دری و سه دری داشتند. مهمان های مخصوص معمولا در این فضا پذیرایی می شدند.

بهار خواب

فضای  بدون  سقفی  که درمجاورت حیاط و  در طبقات  دوم به بعد قرار دارد بهارخواب نامیده

می شود. این فضا به  نام هایی  همچون  مهتابی و تخت بوم نیز شهرت  دارد و در مناطق گرم  و

  مرطوب چون دزفول وشوشتر جزء جدایی ناپذیر خانه ها به شمار می رفته است . درتابستانها

از این فضا برای خوابیدن و در زمان هایی که دیوار های اطرافش سایه ی خوبی را در آن ایجاد 

می کند برای دور هم نشینی استفاده می شود. بهارخواب در کل فصل بهار و پاییز و در شب های

تابستان میزبان اهالی خانه بوده است . این فضا در بناهایی همچون مسجد سید اصفهان، مسجد

سلطانی سمنان و مسجد سپهسالار تهران مشاهدهمی شود.

تابستان نشین

تابستان نشین ها در ضلع جنوبی خانه های قدیمی قرار دارند و در تابستان تابش مستقیم

خورشیددر آنها دیده نمی شود. تالار هاوایوان های قسمت جنوب ساختمان بهترین نمونه ی

تابستان نشین هستند. به دلیلنیمه بازبودن فضاهای تابستان نشین معمولا تزیینات زیادی در

آنها مشاهده نمیشود . حسینیه ی خانه ی بروجردی ها یک نمونه ی  استثنایی  و   پر  تزیین

تابستان  نشین  به  شمار  می رود.  در شهرهای  سرد  سیری  چون تبریز ، زنجان  و  اردبیل

این قسمت به دلیل برودت هوا به طور کلیاز ساختمان حذف شده و فضای نیمه بازی وجود

ندارد.

زمستان نشین

به طور کلی به  هر فضایی که درضلع شمالی ساختمان خانه قرار داردزمستان نشین می گویند .

این فضاها در زمستان از  آفتابی   که با زاویه ی مایل به درون اتاق ها می تابد بهره می برند و

گرم تر از قسمت های دیگر هستند .  اتاق پنج دری نمون ی خوبی از این فضاها در معماری قدیم

ایران است . این فضا ها معمولا دارای پنجره های ارسی هستند و تزیینات زیادی را در خود جای

داده اند .

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه طباطبایی های کاشان

پله

شاید کارکرد پله بسیار ساده به نظر برسد اما نقش مهمی در معماری دارد. در معماری قدیم ایران

راه پله هایمارپیچ وپله هايي که به بامها و فضاهاي داخلي و خارجي بناوبه پاشيرهاي سراشيبي

آب انبارها راه دارند ازاهمیت ویژه ای برخوردارند.راه ارتباطی بین طبقات و راه دسترسی به بام

نیز ازطریق پله می باشد. وجود پله  در بنایی مانند  بنای تایباد  خراسان  امکان سبک کردن حجم

ساختمان را نیز به وجود آورده است. 

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ


بام

بام در معماری ایرانی نقش های گوناگونی را داشته است. در برخی مناطق بام خانه ها

حیاط خانه ی دیگریبوده است .  وجود حجم ها و اشکال گوناگون بر روی بام ها علاوه

بر ایجاد جلوه های خاص نقش مهمی در تفکیک نوع معماری در مناطق مختلف ایران را

بازی می کند. در خانه های فدیمی بام،  بخشی از فضای زندگی به شمار می رفته است.

مثلا در شهرهای کویری بام برخی ازبناها  دیواره ای  در  حدود  یک تا یک و نیم متر دارد.

این فضا محلی برای خواب در شب های تابستانی بوده  است. دیواره های آن سایه ای را

در هنگام تابش آفتاب ایجاد می کردند تا گرمای داخل خانه کاهش پیدا کند.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
حمام سلطان امیر احمد کاشان

 

بادگير

به جرات می توان بادگیر را یکی از نمادهای مهم معماری ایرانی دانست. بادگیر در معماری

قدیم همان نقشی را بر عهده داشته که تهویه های امروزی بر عهده دارند. بادگیر ها بر روی

بام خانه ها، آب انبار ها و دهانه ی معادنساخته می شده است.

بادگیرها به صورت برج های کوتاه وبلنددر سطح شهرهای کویری به وفور دیده می شوند.

این برج ها هوای خنک را وارد اتاق های همکف   یا زیرزمین می کنند  و نسیمی خنک را در

فضا به وجود می آورند.بادگیرها به شکل چهارگوش هستندودردیوارهای آنها سوراخ هایی

وجود دارد.تیغه ها و جدارهای درون  بادگیر ها از  خشت یا ترکیب خشت  و چوب  شاخته

شده اند  .بادگیراعظم بازار  برزگ کرمان،  بادگیر دولت آباد یزد ،  بادگیر چپقی سیرجان و

بادگیرهای بندرعباس،لارستان،قشم وچابهارازشاخص ترین بادگیرهای ایران به شمارمیروند.

 

 

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
آب انبار چهار بادگیر یزد

سرابستان

فضای سرابستان در خانه های اعیانی نمود زیادی دارد . این فضا باغ کوچکی در کنار خانه است

و کاربردی  مشابه  یک  فضای  ییلاقی دارد  . نمونه ی  بارز  آن در کنار خانه ی پیر نیا در نایین در

قسمت جنوبی حیاط  واقع است و تاثیر اقلیمی زیادی بر خانه دارد .

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه پیر نیا نایین

 

آب انبار

آب انبار حوض یا استخر سرپوشیده ای است که برای ذخیره ی آب به کار می رود. این فضا در

زیر زمین و در مناطق بیابانی و کویری ساخته می شده است. آب آب انبارها از طریق آب باران

و جویبارهای فصلی تامین می گردد.این آب در زمستان ذخیره شده ودرتابستان مورد استفاده

قرار می گیرد.

در ساخت آب انباراصول تصفیه وعایق بندی کاملا رعایت شده است و تصفیه ی آب بااستفاده

از روش های فیزیکی و شیمیایی صورت می گیرد. ته نشین شدن مواد زاید، اضافه کردن حجم

مشخصیازنمک برای تجزیه و میکروب کشی توسط کلرموجود در آن،گندزدایی توسط ترکیبات

آهکی و بوگیری توسط زغال از جمله رو های تصفیه آب آب انبارها بوده است.

ازمعروفترین آب‌انبارها درایران می توان آب‌انبارشش‌بادگیری وآب‌انبار تکیه امیرچقماق در شهر

یزد و سردار بزرگ، بزرگ‌ترین آب انبار تک گنبدی ایران در قزوین وآب انبارکل درشهرستان

گراشفارس را می توان نام برد.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
آب انبار کلار میبد
عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
آب انبار کلار میبد

 

 پایاب

پایاب در فضاهای عمومی و خانه ها کاربرد دارد و امکان دسترسی به آب قنات را فراهم می کرده

است. در ساخت آن از  الگوی هشتی پیروی می کردند و در مرکز آن یه حوض وجود دارد که مسیر

قنات از آن عبور می کند.

به دلیل خنکی هوای پایاب در تابستان به عنوان یخچال و محلی برای استراحت نیمروزی نیز از این

فضا استفاده می شده است. 

نمونه های عالی پایاب درمسجد جامع نایین، مسجدجامع نطنز، مسجد جامع یزدوخانه های تاریخی

یزد از جمله خانه ای که امروز به هتل کهن کاشانه تبدیل شده دیده می شود.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
پایاب لرد خور

شوادان

در هرجایی که شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب  حکم فرما باشد، معماران برای ایجاد آسایش

و آرامش  بیشتر فضایی سردابی را در زیر زمین تعبیه می کنند . با در نظر گرفتن ضخامت دیوار

وبهکار گیری مصالحی همچون خشت و آجر نوعی عایق حرارتی به وجود می آید که مانع انتقال

هوا بهدرون می شود.عمل گردش هوا از طریق حفره هایی که دی دیوار و سقف ایجاد می شود ،

صورت می گیرد.این قسمت راشوادان یاشبادان می نامندکه درواقع پی قسمت های بالایی

ساختمانهمچون شبستان است.شوادان در واقع زیر زمینی عمیق است که زندگی درشرایط

ناسازگار اقلیمیرا ممکن می کند.

شوادان از زمان صفویه و به دلیل پایین آمدن سطح آبهای زیر زمینی واردمعماری ایرانی شد

ومردمبرای فرار از گرما به آن پناه می بردند.

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
خانه افضل شوشتر

لته‌سر

در  مناطقی مانند جنگل‌ها  و نواحی کوهستانی که چوب در دسترس قرار دارد از این سازه ی

معماریمخصوصی  استفاده می شودکه لته سر یا دارورچین نام دارد. دارورچین ازسه کلمه ی

 دار به معنایدرخت، ور به معنای پهلو و چین به معنای چیدن شکل گرفته است.

دراین نوع سازه پس ازچیدن الوارها وقراردادن یک خرپای چوبی به روی ساختمان شروع به

پوشاندن آن با قطعات چوب می کنند.  پنجره در این نوع سازه به ندرت دیده می شود و درز

بین الوار ها نقش  عبوردادن نور و هوابه داخل ساختمان رابر عهده دارند.در زمستان ها برای

حفظ گرمای بنا،این درزها را با کاهگل مسدود می کنند.

 

عناصر معماری ایرانی | تجلی هنر در طول تاریخ
سقف لته سر

منبع :کارناوال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *